Od svog nastanka, veliki klasici uvek utelovljavaju ravnotežu između temeljnog trenda i hrabre pristranosti. Osim kvaliteta sirovina i tačnosti kompozicije, mitski parfem ima svoj karakter, ističe se bez preteranog odskakanja od većine’, objašnjava istoričarka Elizabet de Fejdu za francuski Vog.
Poput kakvog kultnog modnog komada ili nezaboravnog filma, određeni mirisi zadržavaju se godinama lako pretvorenih u decenije i na kraju postaju legendarni, pri tome zadržavajući svoju auru u društvu koje se stalno menja.
Ono što parfem čini kultnim i prepoznatljivim pre svega je njegova dugotrajnosti, nepobediva usprkos evoluciji ukusa potrošača. Kako bi to postigle, velike parfemske kuće takmiče se u tehnikama.
Modifikovanje formule početnog parfema kako bi ga modernizovali. Na primer, Givenchy L’Interdit, Miss Dior.
Igranje na dobitne mirisne karte. Sylvain Eyraud, direktor marketinga i komunikacija Takasago objašnjava: ‘S jedne strane, želja za regresivnim užicima navodi brendove da kreiraju slađe varijacije, s notama veltola/maltola ili vanile (La Vie est Belle Intensément, Lancôme). S druge strane, želja za svežinom izražena je kroz snažnije cvetne verzije (Angel Nova, Mugler)’.
Neprestano obnavljanje imidža klasike, i to preko muza koje ih nose s novom snagom i porukom. Kao primeri tu su Marion Kotijar, utelovljenje francuskog šika za Chanel br.5, ili pak Julija Roberts i njen legendarni osmeh za La Vie est Belle.
Sedam najlegendarnijih parfema svih vremena
Chanel N°5
Nastao kao ‘veštački parfem’ koji je od Ernesta Beauxa naručila Gabrijela Šanel, umorna od cvetnih parfema tog vremena, sastoji se od 80 mirisa uključujući ekstremnu koncentraciju aldehida. Godine 1921. godine inaugurisao je eru moderne parfimerije, a danas ovaj parfem zadržava svoj kultni status, a modna kuća nastoji da osigura održivost svojih sirovina na poljima u Grasseu.
Guerlain Shalimar
Predstavljen 1925. godine, Shalimar od samog početka zavodi svojim izrazito egzotičnim tragom vanile i kristalizuje se u mirisu penušavosti burnih dvadesetih. Iako su određene sirovine koje su sada zabranjene uklonjene iz početne formule, kuća nastoji da očuva bit Shalimara zahvaljujući gotovo neprimetnim alternativnim notama.
Miss Dior
Svojevrstan produžetak Diorove siluete žene-cveća, zamišljen kao završni detalj couture haljine, Miss Dior , zeleni i sofisticirani miris, od svog stvaranja 1947. bio je zamišljen kao mirisna inkarnacija New Looka. Današnja, modernizovana verzija ovog parfema lišena je zemljanih i tamnih nota, i obogaćena buketom ruža, irisa, božura i đurđevka. Nova Miss Dior formula deluje poput buketa svežeg cveća, s baršunastim mirisom u tragovima.
Givenchy, L’Interdit
Ovim parfemom Iber de Živanši izjavio je ljubav svojoj muzi 1957. godine, L’Interdit, opojni puderasti buket, ostao je povlastica za Odri Hepburn sve dok nije stavljen na tržište dve godine kasnije. U novoj verziji parfema, lansiranoj 2018. godine, metalni efekat aldehida i puderasta zrna tonke su nestali. Zamenjeni su blistavim belim cvećem i zadimljenim duom vetiver i pačulija.
Opium, Yves Saint Laurent
Od svog lansiranja 1977. godine, istočnjačka mešavina Opiuma postigla je neverovatan uspjeh. Cenzurisan u nekoliko zemalja zbog svog evokativnog naziva, ovaj ‘parfem skandala’ je inaugurirao eru marketinga, množeći predviđanja prodaje za 15. Danas isto srce jasmina i ista istočnjačka baza korišteni su za Black Opium, koji je, zahvaljujući modernijem, pomalo kofeinskom mirisnom tragu, neizostavan parfem od 2014.
Angel, Mugler
Godine 1992. Mugler je potpisao svoj prvi parfem, gurmansko orijentalni (pačuli, čokolada, vanila, karamela) koji se isticao zahvaljujući etil maltolu, prehrambenom jedinjenju koji nikada pre nije viđen u parfimeriji. Do danas originalna formula nije se promenila ni za kapi. Kuća, od početka proverenoj formuli, posegnula je za ponovnom upotrebom destilovanih latica ruže za verziju Angel Nova.
Lancôme, La Vie est Belle
5521 verzija i tri godine rada bile su potrebne da se zamisli ovaj blokbaster predstavljen 2012. Njegova tajna? Ultra-gurmanski akord irisa/pačulija/vanile koji je uvek u trendu. Od lansiranja La Vie est Belle ruši sve rekorde prodaje u Francuskoj. Izvorna esencija ostala je netaknuta.